17 juli 2020

Gezond sporten: tips om je levenskwaliteit te verbeteren

Sporten en bewegen is niet alleen gezond voor nu, maar zéker ook met het oog op later. Onderzoeken toonden al aan dat sporten je leven met enkele jaren kan verlengen, maar wat wij het belangrijkste vinden: het zorgt vooral voor een betere levenskwaliteit.

gezond sporten tips

Voor wie nog twijfelt over de vele voordelen van sporten:

Dit doet sporten voor je levenskwaliteit

Mentaal welzijn

Alles in je lichaam is met elkaar verbonden. Wanneer je beweegt, stimuleren je spieren je hersenen, waardoor ze alerter blijven. Daarom dat oudere mensen die niet meer (veel) bewegen of mensen die een vegetatief bestaan leiden, sneller mentaal aftakelen en meer kans hebben op dementie of Alzheimer.

Minder kans op ziektes

We spraken er in een vorig blogartikel al over: sporten en bewegen verkleint de kans op heel wat ziektes.

Minder snel artrose

Wanneer je je spieren traint, heb je minder snel last van artrose. Daarom is het goed om nu al aan je spiermassa te werken, maar dit vooral ook op latere leeftijd te blijven onderhouden. Je spiermassa gaat dan sneller achteruit, dus hoe meer reserve je op voorhand hebt, hoe beter.

Langer zelfstandig

Wie voldoende getrainde spieren heeft, zou later 10 jaar langer zelfstandig kunnen leven – volgens verschillende wetenschappelijke studies.

 

Je levenskwaliteit op alle leeftijden verbeteren: 4 tips

1. Doe de combo

Kies voor gezond sporten en werk zowel aan je kracht als uithouding door te variëren in je workouts. Van lopen, wandelen en fietsen tot fitness, Milon Cirkel of eGym…

2. Sport regelmatig

Het wordt hierboven al duidelijk: van 1x te sporten gaat je levenskwaliteit er niet meteen op vooruit. Hou vol en maak van sporten een regelmatige gewoonte. Workouts van een 30-tal minuten (zoals de Milon Cirkel of eGym) zijn hiervoor al perfect!

3. Bouw op

Jong en oud: opbouwen is superbelangrijk wanneer je begint te sporten. Begin niet onvoorbereid met fitnessen of eender welke sport. Bouw geleidelijk aan op en vermijd zo de kans op blessures.

4. Leeftijd is geen excuus

Je bent nooit te oud om nog aan spierkracht te winnen. Meer zelfs: wie ouder is, geniet al sneller van de voordelen van beweging en zal een merkbaar verschil voelen.

 

Gezond sporten: Mooze is good for you

Werken aan een gezonde geest in een gezond lichaam, en dat op een fun manier: Meet Mooze en kom een dagje gratis testen. Meer weten? Get in touch!

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.