Verzeker jezelf van een snelle start in onze nieuwste club in Dendermonde.
7 december 2021

Sporten voor het slapen: kloppen de verhalen?

Sporten voor het slapen, soms kan het gewoon niet anders. Maar kan je dan nog wel goed in slaap geraken? Of zijn dat gewoon fabeltjes?

sporten voor het slapen

Sporten voor het slapen, soms kan het gewoon niet anders. Na een (te) lange werkdag zijn er vaak nog maar weinig uren over om te bewegen. Zeker als je nog moet eten tussendoor. Dan maar wat later gaan sporten. Maar kan je dan nog wel goed in slaap geraken? Of zijn dat gewoon fabeltjes?

Blijf sowieso bewegen

Ongeacht het tijdstip waarop je begint met sporten: laat op de avond een work-out inplannen is nog altijd vele malen beter dan helemaal niet bewegen. Sporten maakt stoffen in je lichaam vrij die je adrenaline – en dus energie – geven en je gelukkiger doen voelen. Bovendien blijft sporten één van de beste remedies tegen stress.

Sporten voor het slapen: maak er geen gewoonte van

Los daarvan zijn de meeste experten het er wel over eens dat intensieve fysieke inspanningen net voordat je in bed kruipt het moeilijker maken om in slaap te geraken. Net door die adrenaline en die “geluksstofjes” die vrijkomen. Hoewel je meer ontspannen bent, zal je lichaam het toch moeilijker hebben om helemaal tot rust te komen.

Maar ook het omgekeerde is waar. As je er geen gewoonte van maakt om meerdere keren per week té laat te gaan sporten, slaap je niet alleen sneller in, je zal ook dieper en beter slapen. En dat is ook goed nieuws voor je lichaam, want je spieren zullen sneller recupereren van de inspanning. Meer nog, je zal minder hongergevoel ervaren en je stofwisseling verbetert erdoor. Wat dan weer goed is voor je vetverbranding.

Zowel cardiotraining en weerstandstrainingen (met gewichten) hebben volgens slaap- en bewegingsexperten een positief effect op je nachtrust. Puur met gewichten trainen zou als bijkomend voordeel hebben dat je tijdens je slaap sneller vetten verbrandt via je spieren en dus ook sneller afvalt.

Kern van het verhaal?

Blijf sporten, maar plan je week goed in. Ga geen drie à vier keer per week sporten tot 22u, maar probeer bijvoorbeeld een keertje ’s morgens te gaan of meteen na je werk. Je zal merken dat die afwisseling snel loont.

En als het toch niet anders kan?

Gebeurt het toch eens dat je net gaat sporten voor het slapen? Allesbehalve een ramp. Bovendien bestaan er manieren om je lichaam wat tot rust te brengen na je work-out.

Heb je nog voldoende uren slaap in het vooruitzicht, neem dan minstens een uurtje à anderhalf uurtje de tijd om iets ontspannends te doen. Maak je hoofd leeg, luister wat naar rustige muziek, lees een magazine of boek… Laat je schermpjes aan de kant liggen en neem vooral geen zware maaltijden meer tot je. Want calorieën zijn energie en die zal je lichaam proberen te verbruiken. Tot slot kan ook een warm bad of douche helpen om tot rust te komen en om bovendien je spieren te doen ontspannen.

Slapen als een roos na je work-out?

Onze Mooze-coaches gaan graag mee op zoek naar een work-outschema dat in je weekplanning past én je frisser en uitgeruster doet voelen. Together, we’ll make it happen!

Heb je nog vragen voor onze coaches? Stel ze hier. Of kom tijdens een gratis proefsessie in één van onze gyms met ons kennismaken!

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.