20 juli 2021

Spierpijn vermijden of klopt ‘no pain, no gain’?

Kan je spierpijn vermijden of is spierpijn een must om spieren op te bouwen? Is de uitspraak ‘no pain no gain’ feit of fabel? Dit moet je weten over het fenomeen spierpijn:

spierpijn vermijden

Spierpijn treedt op wanneer je een spier maximaal ‘uitput’. Op zo’n moment breek je spiervezels af, iets dat je na zo’n 24 uur voelt als spierpijn. Die pijn houdt meestal ook zo’n 24 uur aan. Dat is de herstelperiode waarin de vezels recupereren en ze dikker en steviger worden.

Is spierpijn dan inderdaad een must? Toch niet!

 

Spierpijn is geen must

Je hebt niet per se spierpijn nodig om vooruit te gaan. Het is niet omdat je geen spierpijn hebt, dat je niet aan het opbouwen bent.

Want: wie correct opbouwt en zijn/haar intensiteit met kleine stappen verhoogt, kan ook spieren opbouwen zonder al te veel spierpijn

 

Hoe kan ik spierpijn vermijden?

  • Wanneer je oefeningen correct uitvoert en je intensiteit of kracht geleidelijk aan opbouwt, is de kans op spierpijn aanzienlijk kleiner.
  • De Milon cirkel of eGym workouts zijn perfect om spierpijn te vermijden. De sessies bouwen geleidelijk op, en alle toestellen werken met druk en tegendruk. Lees hier meer over de voordelen van de Milon cirkel of eGym.
  • Water drinken vermindert de kans op spierpijn. Een uitgedroogde vezel scheurt sneller dan een gehydrateerde. Water houdt je spieren vochtiger en daardoor steviger. Om goede cement te maken, heb je ook water nodig. 😉
  • Warm op. Zet je een koude spier meteen intens aan het werk, dan is de kans op scheurtjes groter. Door op te warmen, pomp je bloed naar je spieren en zijn zij beter gewapend tegen spierpijn.
  • Ga niet helemaal in rust na een zware workout, maar houd je spieren soepel met stretchoefeningen, een wandeling… Wie voor uren in de zetel ploft, heeft vaak meer last van spierpijn.

Let wel op: geef je spieren voldoende recuperatietijd na een workout. Te snel opnieuw (zwaar) trainen kan je spieren meer afbreken dan opbouwen.

 

Spierpijn tijdens het sporten, kan dat?

Wanneer je tijdens of net na het sporten spierpijn voelt, is dat eerder melkzuur of verzuring. Dat betekent dat je boven je limieten aan het gaan bent en geen reserves meer hebt. De oplossing: iets eten, drinken of het even rustiger aan doen.

Laat je begeleiden door onze coaches, en haal het maximale uit je training – zonder steeds in het rood te gaan. Kom onze Lifestyle Gym Experience uittesten tijdens een gratis proefsessie. Klik hier om jouw proefsessie aan te vragen!

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.