Verzeker jezelf van een snelle start in onze nieuwste club in Dendermonde.
3 maart 2023

Fit zijn én blijven voor je oude(re) dag

Ons lichaam wordt dagelijks onderworpen aan tal van stressfactoren. Dit zorgt er onder meer voor dat we vaak sneller dan verwacht in het eindeloos straatje van gezondheidsklachten belanden. Het is nooit te vroeg om ons hierop voor te bereiden.

De stressfactoren waaraan we dagelijks worden onderworpen, dragen bij tot het aantasten van de cellen in ons lichaam. Dit leidt op zijn beurt tot het minder goed functioneren van de organen. Uit onderzoek is gebleken dat de werking van onze organen al vanaf ons 30e levensjaar begint af te nemen. We gaan er samen alles aan doen om dit zo goed mogelijk op te vangen.

Wat gebeurt er met ons lichaam als we ouder worden?

Bloedvaten vernauwen en worden stijver en de hartkleppen worden stroever waardoor het bloed niet meer optimaal aangevoerd kan worden. Wanneer hart en bloedvaten minder goed functioneren, zal dit de bloeddruk verhogen. Een te hoge bloeddruk verhoogt op zijn beurt de kans op hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct of een beroerte. Dit proces wordt nog eens versneld bij mensen die roken, veel alcohol drinken of te weinig bewegen.

Tussen de 30 en de 70 jaar verliezen we gemiddeld 4 à 6 kilogram aan spieren. Dat is veel! Wanneer spieren dunner worden, gaan de vezels anders liggen en kunnen ze minder efficiënt samentrekken. Daarnaast worden de spieren ook korter. Dit alles leidt tot krachtverlies. Als op je oude dag je spiermassa afneemt samen met je hoeveelheid lichaamsbeweging en je gaat daarnaast hetzelfde voedingspatroon behouden (of net een beetje meer snoepen), zal je verdikken.

Wist je trouwens dat we op ons 60e levensjaar een derde meer vet hebben dan op ons 30e levensjaar? Daarnaast zit ook ons uithoudingsvermogen op ons 60e levensjaar nog maar op 80% van onze piekjaren.

Gezondheidsklachten zo lang mogelijk uitstellen.

Wie regelmatig lenigheidsoefeningen doet, loopt 25% minder kans om later met ernstige beperkingen te kampen. En door spierversterkende oefeningen te doen, heb je meer kracht, een betere explosiviteit, een beter evenwicht én een toegenomen flexibiliteit. Spieren zijn daarnaast de grootste bron van gewichtsverlies. Door je spiermassa op te bouwen, verbruik je ook in rust aanzienlijk wat calorieën.

Lenigheidsoefeningen (zoals stretching) en krachtoefeningen zijn de meest efficiënte manieren om de elasticiteit van je bindweefsel te verbeteren. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een combinatie van deze twee het beste is.

De gouden tip om jezelf zo lang mogelijk fit en gezond te houden.

Bewegen, bewegen, bewegen! Dat heeft veel meer impact dan medicatie of supplementen.

We raden je aan om de eGym (krachtoefeningen) en de eFlex (lenigheidsoefeningen) af te wisselen met cardio-oefeningen die je uithoudingsvermogen stimuleren zoals fietsen, wandelen, lopen, zwemmen … Op deze manier verbeter je ook het vermogen van je spieren om energie te verbruiken én de werking van andere energiesystemen in je lichaam. Dit laatste heeft dan weer een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel, cholesterol en je bloeddruk, hetgeen nog té vaak met medicatie ‘stabiel’ wordt gehouden.

HIIT (high intensive interval training), kan dat ook voor ouderen?

Zeker en vast! Een ouder wordend lichaam heeft evenveel nood aan inspanningen van hoge intensiteit dan een jong lichaam. De hoge inspanningen zullen voor iedereen anders zijn, dat wel, maar je lichaam kort uitputten om erna weer op adem te komen is de perfecte training. Je creëert een kort zuurstofgebrek in de weefsels, wat een verbetering van de mechanismen om dat tekort te compenseren teweeg zal brengen.

Of het zin heeft om op je 50e nog te starten met lichaamsbeweging? 100% ja! Nòg beter is echter om er zo vroeg mogelijk mee te starten… nu bijvoorbeeld.

Bij ouderen is het vaak een uitdaging om medicatie goed te doseren. De dosering van medicatie wordt afgestemd op basis van het lichaamsgewicht. Hierbij houden ze echter geen rekening met de samenstelling van het lichaam. Toch benieuwd naar de samenstelling van jouw lichaam? Mooze Members hebben recht op persoonlijke opvolging en een maandelijke lichaamsanalyse.

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.