fbpx
5 mei 2022

3 oefeningen om rug-, schouder- en nekpijn te voorkomen

Nekklachten komen heel vaak voor, zeker bij mensen die een kantoorjob uitoefenen. Onderschat het belang van ergonomisch werken dus zeker niet. Wil je rug-, nek- en schouderklachten voorkomen? Ontdek hier hoe je dat doet.

Sportende vrouw

Nekklachten komen heel vaak voor, zeker bij mensen die een kantoorjob uitoefenen. Onderschat het belang van ergonomisch werken dus zeker niet. Wil je rug-, nek- en schouderklachten voorkomen? Ontdek hier hoe je dat doet.

Veelvoorkomende fouten tijdens het werken

Wanneer je dagelijks 8 uur geconcentreerd aan een bureau zit, beweeg je niet veel en ontwikkel je snel slechte zitgewoonten. Zo is het bijvoorbeeld geen goed idee om:

  • Verstijfd met opgetrokken schouders aan je bureau te zitten;
  • Met je benen gekruist te zitten op je stoel;
  • Langdurig aan je bureau te zitten zonder regelmatige beweging.

Wanneer je lang in dezelfde houding aan je bureau zit, verkrampt je lichaam en worden je spieren korter. Het is dus heel belangrijk om regelmatig recht te staan, rond te wandelen en je spieren los te maken.

Tips om je spieren los te maken

Onze eerste tip is uiteraard: bewegen! Zowel doorheen je werkdag als in je vrije tijd. Zorg ervoor dat je twee à drie keer per week een moment inplant om te sporten of te wandelen. Zo maak je je spieren los en werk je opgekropte stress uit.

Let wel op: het is goed om je spieren actief te houden, maar niet om ze te overbelasten. Doe dus geen te zware krachttrainingen in de rug-, nek- en schouderzones.

Wil je op een gezonde manier aan krachttraining doen? Probeer onze eGym- of Milon-toestellen dan zeker eens uit in een van onze gyms! Hiermee train je slim, snel en op maat van jouw lichaam.

3 rug-, nek- en schouderoefeningen op een rijtje

Pijn in de rug, nek en schouders voorkomen aan de hand van een paar eenvoudige oefeningen die je in een paar minuten kan uitvoeren.

Dubbele kin in de muur

  1. Ga met je rug tegen een muur staan.
  2. Zorg dat je schouderbladen, je zitvlak en je hielen de muur raken. Je hoofd blijft in het verlengde van je lichaam, zonder de muur te raken.
  3. Trek je kin achteruit waardoor je hoofd achteruit beweegt zonder omhoog te kijken. Let op dat je schouders laag blijven.
  4. Voel dat je gebruik maakt van je nekspieren.

Ode aan de schouder

  1. Ga rechtstaan en houd je rug en schouders gespannen.
  2. Breng één arm omhoog totdat je elleboog op dezelfde hoogte als je schouder is. Je onderarm wijst omhoog (alsof je een ode zou brengen).
  3. Draai je gezicht weg van de hand die naar boven wijst en kijk dan omlaag.
  4. Deze oefening herhaal je aan de andere kant.

Kat

  1. Ga op je knieën zitten, zet je handen voor je op de grond en maak je rug recht zodat je lichaam horizontaal is.
  2. Duw je navel omhoog waardoor je een bolle rug krijgt (zoals een kat).
  3. Breng je hoofd omlaag en kijk naar je knieën. Hierdoor voel je rekking in je nek en schouderbladen.

Krijg advies op maat van jouw lichaam

Zou jij graag oefeningen verkrijgen die afgestemd zijn op jouw lichaam en behoeften? Onze coaches staan klaar om jou persoonlijk te begeleiden. Vraag een gratis proefsessie aan en ga meteen aan de slag!

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.