17 juli 2020

Wat eten voor het sporten (en erna)?

Een vraag die heel wat sporters zich stellen: wat eet ik best voor en na een workout? Het internet staat vol adviezen over eten voor het sporten – die mekaar soms ook tegenspreken. Om wat duidelijkheid te scheppen, verzamelen wij onze tips to keep on Moozing.

eten voor het sporten

Het is moeilijk om een eenduidig advies te formuleren: elk lichaam en elke sport is anders. Ook jouw doel (afvallen, spiermassa opbouwen, conditie, algemene gezondheid…) heeft mee invloed op wat je best eet voor of na een workout.

 

De gouden regel?

Een gouden regel is er niet, maar dit kan je zeker helpen:

  • Eten voor het sporten: koolhydraten zijn goed om je energie te geven.
  • Eten na het sporten: kies voor eiwitten. Ze helpen je spieren recupereren en opbouwen.

Dat gezonde voeding beter is dan ongezonde alternatieven spreekt voor zich, toch?

 

Must-knows & tricks

Overdrijf niet met koolhydraten

Tenzij je echt spiermassa wil opbouwen. Maar wanneer je op een gewone dag ’s ochtends of ‘s middags al brood hebt gegeten en ’s avonds aardappelen of pasta, is het niet nodig om nog extra koolhydraten te eten voor het sporten.

Hou rekening met calorieën

Neen, daarmee willen we niet zeggen dat je zo weinig mogelijk calorieën moet innemen. Maar wel dat het kwestie om een goede balans te vinden tussen je inname en je verbruik of doel. Gold Members bij Mooze kunnen gebruik maken van onze app waarmee je calorieën kan tellen: een handige tool!

Denk daarnaast ook verder dan louter het aantal calorieën. Een avocado telt er evenveel zakje snoep, maar is uiteraard een veel gezondere keuze omdat je er heel wat andere voedingsstoffen uithaalt.

Eet niet te zwaar voor een workout

’s Avonds een workout gepland? Net voor je workout (zwaar) eten, is niet het beste idee. Hoe wij het zouden doen: een banaan rond 17u en kip met rijst als avondeten nà het sporten.

Post-workout snacks

Niet mogelijk om na je workout je middagmaal of avondeten te plannen? Maar wel een hongerke? Kies dan voor een handvol noten, een proteïnebar of fruitsla met (Griekse) yoghurt.

Drink!

Voor, tijdens en na het sporten: je waterfles hoort je beste vriend te zijn.

Skip geen maaltijden

Volledige maaltijden skippen is niet verstandig, zeker niet wanneer een krachttraining op de planning staat. Zonder eten is de kans groter dat je je spieren afbreekt. Bij cardio of een rustige loop is dit niet zo’n probleem. Je werkt dan minder op spierkracht en je vetverbranding is hoger dan wanneer je wel hebt gegeten.

Sla het ontbijt ’s ochtends dus niet zomaar over. Wanneer je opstaat heb je weinig energie, en dat heb je voor een krachttraining zeker wel nodig.

Wat met (eiwit)shakes?

Wanneer een shake ervoor zorgt dat je na het sporten niet in de chipskast duikt, is het zeker en vast een aanrader. Maar een volledige maaltijd vervangen door een shake, zouden we niet meteen doen.

 

Above all: luister naar je lichaam!

De hierboven tips zijn adviezen die niet voor iedereen even goed werken en die je niet zomaar klakkeloos moet overnemen. Het allerbelangrijkste blijft: luister naar je lichaam! Voel je je bv. slap tijdens het sporten, eet dan gerust wat meer voor je workout. Je lichaam geeft aan wanneer het voedingsstoffen nodig heeft, negeer dit zeker niet. Je workout zal erdoor beter verlopen én de kans op cravings nadien is kleiner.

 

Eten voor en na het sporten: do it the Mooze way

Meer weten over de combinatie sporten en eten? Gold Members hebben via de Mooze-app toegang tot tal van voedingstips en adviezen die onze coaches graag met je delen. Bovendien kan je in de app bijhouden hoeveel calorieën je dagelijks binnen krijgt.

Meer weten? Get in touch with Mooze!

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.