2 juli 2021

Beginnen met sporten: het belang van geleidelijk opbouwen

Beginnen met sporten na de veel te lange lockdownperiode: geleidelijk opbouwen is dé sleutel om beginnersblessures te vermijden. Hoe je best te werk gaat? Wij vroegen onze coaches om hun vijf belangrijkste tips.

beginnen met sporten

Waarom geleidelijk opbouwen?

  • Je lichaam moet je conditie kunnen volgen:
    De tijd die je nodig hebt om je conditie op te bouwen, is veel korter dan de tijd die je lichaam nodig heeft om zich aan te passen aan de belasting die sporten met zich meebrengt.
  • Je moet jezelf tijd geven om bewegingen onder controle te krijgen:
    Een beweging moet goed uitgevoerd worden, om resultaat te garanderen. Maar ook om zeker te zijn dat je niets verkeerd doet. Gemiddeld duurt het vier tot zes weken om een beweging onder de knie te krijgen. Gun jezelf die tijd dus.
  • Meer kans op blessures bij te snelle opbouw:
    Wanneer je te snel opbouwt wanneer je begint met sporten, is de kans op blessures veel groter. Van spierscheuren en ontstekingen tot stressfactoren of een heropflakkering van artrose.

Hoe veilig beginnen met sporten? 5 tips

  1. Laat je begeleiden

Het is niet altijd simpel om zelf te beginnen met sporten. Wat kan je lichaam al aan, en wat is te veel? Onze coaches starten altijd met een individueel intakegesprek én doen de eerste training samen met je. Ze helpen je om de juiste gewichten en intensiteit te bepalen. Nadien volgen zij mee op of je niet te snel opbouwt, maar ook niet te licht blijft trainen. Door die twee in balans te houden, bereik je de beste resultaten.

  1. Volg de 10 procentregel

Een simpel regeltje om te beginnen met sporten en geleidelijk op te bouwen: wat je deze week doet, dat doe je volgende week 10 procent langer, of 10 procent zwaarder.

  1. Gebruik de Milon Circle of eGym

De Milon Circles of eGyms in onze Mooze gyms zijn de ideale manier om geleidelijk op te bouwen. De toestellen worden op maat afgesteld en volgen je trainingsschema op. Bovendien is het haast onmogelijk om oefeningen op een foute manier uit te voeren tijdens deze trainingen. Het gevolg: de kans op blessures is quasi nihil.

  1. Werk aan je houding en stabiliteit

Wanneer je oefeningen niet goed uitvoert, vergroot je de kans op blessures. Geef jezelf daarom de tijd om bewegingen goed te leren én je stabiliteit te vergroten. Door regelmatig te trainen, word je hier vanzelf beter in.

  1. Zorg voor regelmaat

We zeggen het hierboven al: regelmaat zorgt dat je lichaam zich beter aanpast, jij oefeningen sneller onder de knie krijgt en je stabiliteit verbetert. Op regelmatige basis gaan sporten zorgt voor een constante opbouw. En: wanneer je van sporten een gewoonte hebt gemaakt, zal je het ook minder snel opgeven!

Beginnen met sporten = start to Mooze

Schiet deze zomer uit de startblokken bij Mooze. Wij helpen je graag met een individuele intake en een starttraject op maat. Start nu met een gratis proefsessie en beslis nadien of je ready to Mooze bent!

Klik hier om een gratis proefsessie te plannen.

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.