fbpx
15 juni 2022

Uit de doeken: hoeveel stukken fruit per dag eten?

Je hoort mensen wel vaker zeggen dat je best twee stukken fruit per dag eet. Net zoals je een bepaalde hoeveelheid groenten in je maaltijden zou moeten verwerken. Is dit een feit of een fabel? Ontdek hier, voor eens en voor altijd, of dit een feit of een fabel is.

Sportieve vrouw met appel

Het belang van een evenwichtig voedingspatroon

We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat een gezond én evenwichtig voedingspatroon heel belangrijk is. Het gaat niet alleen om fruit of groenten je eet, maar over het volledige plaatje van de voeding die je opneemt. Hou hier dus zeker rekening mee en staar je niet blind op hoeveel stukken fruit je eet op een dag.

Is fruit gezond?

Hoewel veel mensen denken dat fruit gezond is, en je er best zoveel mogelijk van eet, is dit niet helemaal waar. Fruit bevat veel goede stoffen zoals vitamines, mineralen en vezels, maar kunnen ook veel suikers (of fructose) bevatten.

Fruitsoorten die veel suikers bevatten zijn bijvoorbeeld: appelsien, banaan, …

Wanneer je fruit eet, kies je best voor fruit die minder suikers bevatten zoals: blauwe bessen, braambessen, rode vruchten, …

Eet je te veel fruit met een hoog suikergehalte, loop je het risico dat je te veel fructose opneemt. Beperk je dus wel best tot twee tot drie stukken per dag en beweeg voldoende.

Hoe beginnen aan een gezonde levensstijl?

Wil je meer fruit of groenten verwerken in je voedingspatroon? Dan is het belangrijk om dit niet hals over kop te doen. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat je je goede gewoontes niet lang volhoudt.

Werk dus stap per stap en bouw rustig op naar je doelen, zowel op vlak van voeding als trainen. Ontvang je graag wat advies? Aarzel dan niet om een van onze coaches aan te spreken.

Do’s-and-don’ts

Om even duidelijk samen te vatten, geven we je graag enkele concrete do’s-and-don’ts mee:

Don’t:

  • Je blindstaren op het aantal stukken fruit dat je per dag eet.
  • Te veel fruit met veel suikers eten.
  • ’s Avonds fruit eten, eerder ’s ochtends zodat je de suikers nog kan verwerken.

Do:

  • Gevarieerd eten met oog op een evenwichtig voedingspatroon.
  • Fruitsla en yoghurt eten als herstelsnack na het sporten.
  • Gezonde shake drinken als supplement (niet als maaltijd).

Conclusie

Twee stukken fruit per dag eten is dus wat kort door de bocht. Ja, fruit eten is belangrijk, maar er komt zoveel meer kijken bij een gezond dieet. Het is belangrijk dat je begrijpt waarom je iets best wel of niet eet.

Ontdek ons laatste lifestyle nieuws.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.